Pengetahuan asas mengenai kaca

  • news-img
  • news-img

Mengenai konsep kaca
Kaca, juga disebut Liuli di China kuno. Aksara Cina Jepun dilambangkan dengan kaca. Ia adalah bahan pepejal yang agak telus yang membentuk struktur rangkaian berterusan apabila dicairkan. Semasa penyejukan, kelikatan secara beransur-ansur meningkat dan mengeras tanpa penghabluran. Komposisi oksida kimia kaca biasa ialah Na2O • CaO • 6SiO2, dan komponen utamanya adalah silikon dioksida.
Kaca tidak lestari secara kimia dalam persekitaran harian dan tidak berinteraksi dengan organisma, jadi sangat serba boleh. Kaca pada umumnya tidak larut dalam asid (pengecualian: asid hidrofluorik bertindak balas dengan kaca untuk membentuk SiF4, yang menyebabkan kakisan kaca), tetapi larut dalam alkali kuat, seperti cesium hidroksida. Proses pembuatannya adalah mencairkan pelbagai bahan mentah dengan kadar yang baik dan menyejukkannya dengan cepat. Setiap molekul tidak mempunyai masa yang cukup untuk membentuk kristal untuk membentuk gelas. Kaca adalah pepejal pada suhu bilik. Ia adalah perkara rapuh dengan kekerasan Mohs 6.5.

Sejarah kaca
Kaca pada asalnya diperoleh dari pemejalan batuan asid yang dikeluarkan dari gunung berapi. Sebelum tahun 3700 SM, orang Mesir kuno dapat membuat perhiasan kaca dan barang kaca sederhana. Pada masa itu hanya ada kaca berwarna. Sebelum tahun 1000 SM, China mengeluarkan kaca tanpa warna.
Pada abad ke-12 Masihi, kaca komersial untuk pertukaran muncul dan mula menjadi bahan industri. Pada abad ke-18, untuk memenuhi keperluan mengembangkan teleskop, kaca optik dihasilkan. Pada tahun 1873, Belgium memimpin pembuatan kaca rata. Pada tahun 1906, Amerika Syarikat mengembangkan mesin plumbum kaca rata. Pada tahun 1959, Syarikat British Pilkington Glass mengumumkan kepada dunia bahawa proses pembentukan apungan untuk kaca rata berjaya dikembangkan, yang merupakan revolusi dalam proses pembentukan alur yang asli. Sejak itu, dengan perindustrian dan pengeluaran kaca berskala besar, segelas pelbagai kegunaan dan pelbagai sifat muncul satu demi satu. Pada zaman moden ini, kaca telah menjadi salah satu bahan penting dalam kehidupan seharian, pengeluaran, dan sains dan teknologi.


Masa pengeposan: 21-21-2021